December 2014: Hoax op Facebook - U&MEdia

Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

Ik accepteer de privacyvoorwaarden
  • info@uenmedia.nl
  • 06 - 24 84 97 55

December 2014: Hoax op Facebook

December 2014: HOAX op Facebook

Sommige mensen vinden het erg vervelend als privé-informatie zomaar gedeeld wordt. Ook zijn ze bang dan anderen hun foto’s of teksten kopiëren. Toch plaatsen ze dat soort informatie openbaar op Facebook en hopen dan door een vage verklaring beschermd te worden. Dat is een illusie. Deze verklaring is waardeloos en geheel overbodig.

Per 1 januari 2015 veranderen diverse voorwaarden en regels van Facebook. Dat is voor hoax verspreiders weer aanleiding een ouwtje uit de kast te halen (september 2012..): de verklaring over privacy en auteursrecht op Facebook. Deze komt elke keer tevoorschijn als Facebook de regels wijzigt. Dat deze verklaring helemaal geen betrekking heeft op de wijzigingen van de regels doet vermoeden dat veel mensen deze verklaring plaatsen zonder ooit de regels gelezen te hebben.

Voor de duidelijkheid: je bent eigenaar van al je privé-informatie en hebt automatisch auteursrecht over alle teksten en plaatjes die zelf hebt gemaakt. Dat is een wettelijk recht. Maar als je besluit privé zaken openbaar te delen, dan is dat eigen verantwoordelijkheid. Zelfs iemand die geen Facebook-account heeft kan het dan zien. Door lid te zijn van Facebook draag je geen auteursrecht over maar je geeft wel Facebook een bepaalde licentie. Dat is vrij logisch. Als je een foto deelt met vrienden moet Facebook wel toestemming hebben die foto daadwerkelijk te laten zien.

De verwijzing naar de allerlei wetsartikelen en verdragen is om meerdere redenen zinloos. Ze gaan hier niet over of gelden niet in Nederland en België en ze hebben geen invloed op de voorwaarden van Facebook. Als je akkoord gaat met de voorwaarden van Facebook kun je zo veel verklaringen afleggen als je wilt maar dat verandert niets.

Zijn die nieuwe regels eigenlijk slechter voor de privacy van de leden van Facebook? Dat is een persoonlijk kwestie. Je krijgt beter beheer over wat anderen zien. In die zin is privacy beter beschermd. Facebook zelf gaat echter meer gebruik maken van bepaalde gegevens om jou gerichten informatie te tonen. Als je straks aan Facebook aangeeft waar je bent, wat veel mensen doen, zul je meer informatie krijgen over dingen in de buurt. Deze zaken hebben trouwens weer niks te maken met bijgaande hoax. Die gaat over intellectueel eigendom en daar verandert juist helemaal niets aan.

Advies: Deel de privacyverklaring over intellectueel eigendom op Facebook niet. De verklaring is onjuist en niet rechtsgeldig.Het is een vorm van misleiding. Auteursrecht berust automatisch bij degene die teksten of foto’s heeft gemaakt en dat is ook automatisch wettelijk beschermd.

Een tip: Een kenmerk van een sociaal medium als Facebook wil juist dat mensen van alles met elkaar delen. Als je niet wilt dat anderen privé-informatie zien, delen of kopiëren, plaats dan geen privé-informatie op Facebook.

Meer info hierover:


Leave a Reply

Social Media kunnen heel nuttig zijn en toegevoegde waarde creëren voor jouw business case. Maar alleen als ze strategisch worden ingezet. Dit kan als ze onderdeel zijn van jouw communicatiestrategie en opgenomen zijn in jouw mediamix