Winkel en webshop
Winkel én webshop is een gouden formule
Internetaankopen
In Nederland kocht men vorig jaar 23,7 miljard euro op internet. Het aandeel van online blijft groeien. In 2023 was er sprake van 17,8% groei in het aantal internetaankopen, terwijl de detailhandel als geheel slechts 3,3% groeide.
Overschot aan winkels
De detailhandel is met ongeveer 111.000 bedrijven en met 781.000 mensen daarin werkzaam, een belangrijke bedrijfstak voor de economie. Maar ook een bedrijfstak waarin al jaren wordt geklaagd. “Wat er echt aan de hand is in de detailhandel, is niet de opkomst van internet, maar het overschot aan winkels” volgens Frank Quix, managing partner van adviesbureau Qanda.
Nieuwe kansen
Waar de detailhandel in het verleden nogal gemakzuchtig was, kijken ondernemers tegenwoordig uit naar nieuwe kansen. Frank Quix: “Vroeger zette je spullen ergens neer en wachtte je tot het druk werd.” Henk: ,,De marketing was kortetermijnbeleid. Als het regende, zette je paraplu’s buiten en als de zon scheen, verkocht je T-shirts. Je positioneerde je ten opzichte van de concurrentie, niet om omzet naar je toe te halen.”
Webshop JA/NEE
- Wie zijn voorraadbeheer niet op orde heeft, moet niet aan een webshop beginnen.
- Met weinig concurrentie en voldoende klanten in de buurt hoef je (nog) niet op internet.
- Een webshop heeft ondersteuning nodig via social media.
- Als consumenten jouw producten willen voelen, kun je niet zonder fysieke winkel.
Webshop heeft winkel nodig
Eerst had je winkels en webshops. De grenzen daartussen zijn aan het vervagen.
“Je hebt een winkel nodig om echt te weten wat je klanten willen.”
Gedrag consumenten verandert
Drie belangrijke trends die te maken hebben met internet, schudden de detailhandel door elkaar. Het gedrag van consumenten verandert, ondernemers begrijpen zowel het belang van het hebben van fysieke winkels als de noodzaak online aanwezig te zijn, en dankzij technologie kunnen ondernemers beter inspelen op de behoeften van consumenten, die precies weten wat er allemaal te koop is.
Nieuwe realiteit
Traditionele winkeliers beseffen dat ze rekening moeten houden met die nieuwe realiteit. Niet dat iedereen nu al een complete internetwinkel zou moeten hebben, maar winkels moeten wel zichtbaar zijn op internet. Overtuigde internetwinkeliers op hun beurt beginnen in te zien dat fysieke winkels, waar consumenten artikelen kunnen passen, afrekenen en meteen meenemen, ook hun nut hebben. Niet voor niets openen internetbedrijven als Coolblue en Neckermann echte winkels. Aanbieders moeten daar zitten waar hun klanten zijn en dat betekent dat ze ook goed herkenbaar zijn moeten zijn op laptops, tablets, mobiele telefoons en Social Media.
Technologie
Hoewel er waarschijnlijk nog maar weinig winkelbedrijven zijn die nu al geld verdienen op internet, biedt technologie kansen daar verandering in te brengen. Dankzij technologie kunnen ondernemers het surfgedrag van consumenten gebruiken, bijvoorbeeld door klanten op hen toegesneden aanbiedingen te doen. Dat kan zowel online als ín de winkel. Wie op internet een paar keer naar hippe rode pumps heeft gekeken, kan er in de winkel bijvoorbeeld door een verkoper op worden geattendeerd dat zij op dergelijke schoenen nu 10% korting kan krijgen.
Kwestie van gewenning
Als ik met ondernemers praat, laat ik graag zien dat de ontwikkelingen kansen bieden. Gebruikmaken van beschikbare data wordt door consumenten vaak als inbreuk op de privacy beschouwd, maar ik denk dat het een kwestie van gewenning is. Als zij er de voordelen van inzien, vinden ze het doorgaans niet meer zo vervelend. Maar ondernemers moeten balanceren tussen klanten inspireren en irriteren. Ik kan ondernemers laten zien wat zich in hun sector afspeelt en hoe innovatieve collega’s in andere sectoren hun problemen met succes hebben aangepakt.
Bron: de Ondernemer, René Bogaarts en CBS
Ga jij voor jouw online kansen of blijf bij het vertrouwde traditionele concept?