Wat Facebook in 2015 gaat brengen - U&MEdia

Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

Ik accepteer de privacyvoorwaarden

Wat Facebook in 2015 gaat brengen

facebook-eye_2459156b
2014 is ten einde, er is afgelopen jaar veel gebeurd op het platform Facebook. Tijd om vooruit te blikken en te bepalen waar je energie in gaat steken om optimaal resultaat met Facebook te behalen. Wellicht weet je al dat het organisch bereik is gedaald en zie je in je eigen newsfeed steeds meer video’s voorbij komen. Met onderstaande zes grote trends moet je rekening houden. Hoe je er optimaal gebruik van maakt, lees je in dit overzicht.

1. Video is king voor Facebook
In 2015 zal een grote slag worden geslagen om van Facebook een videoplatform te maken. In alle statistieken, ook bij die van de Facebookpagina van Marketingfacts is de voorkeur voor video duidelijk te zien: ze scoren een stuk beter dan link- of fotoposts. Zoals oprichter Mark Zuckerberg al zegt in een Q&A met gebruikers afgelopen december zal Facebook meer gaan inzetten op video. Netwerken (4G) en apparatuur zijn hier steeds geschikter voor. Daarnaast is Facebook een speciale video-sectie aan het testen op enkele pagina’s, zoals die van ABC News.

2. Organisch bereik voor pagina’s komt ten einde
In 2014 al in gang gezet en niet te verwachten dat in 2015 het tij gaat keren: je bereik zal nog verder dalen (deal with it). Het gemiddelde van de pagina’s van onze klanten ligt nu rond 8 à 9 procent. De onstuimige groei van Facebook maakt dat het algoritme (door marketeers EdgeRank genoemd) steeds harder aan het werk is om relevante content te tonen aan Facebookers.
Mogelijk zit jouw pagina daar niet meer tussen voor veel van je fans. Belangrijkste reden: je posts passen onvoldoende bij je publiek. Het is essentieel om de content beter aan te laten sluiten op je fans. Maak daarbij ook gebruik van de inzichten die je krijgt van Facebook (Insights) en de advertentieresultaten.

3. Luisteren en reageren maken het verschil
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat pagina’s nog steeds erg laat zijn met reageren. De gemiddelde pagina doet er maar liefst 33 uur over om een vraag op de wall of inbox te beantwoorden. Wil je je als merk écht onderscheiden, dan moet je hier mee aan de slag. In 2015 kun je het verschil maken ten opzichte van je concurrent door je aandacht te vestigen op kwalitatieve én kwantitatieve social service.
Met bijna 70 procent aan mobiele dagelijkse Facebook gebruikers is een realtime dialoog met je afnemers mogelijk. Klanten gaan dit ook steeds meer verwachten: als je actief bent op Facebook met content, neem dan ook de moeite om te reageren. Wil je je fans of (nieuwe) klanten behouden, dan zul je echt werk moeten maken van interactie, ook onder de posts die je plaatst.

4. Creativiteit is goedkoper
Slechte posts gaan nog minder scoren, alles draait om creativiteit en responsabiliteit. Midden 2014 kondigde Facebook al aan ‘spammy’ posts te blokkeren. Ook linkposts waarbij de gebruiker na een klik binnen enkele seconden weer terug op Facebook is, wordt gezien als slechte content. Wat Facebook ziet als té promotioneel:

  • Berichten die uitsluitend mensen vragen om een product te kopen of een app te installeren
  • Berichten met alleen promoties en winacties zonder echte context
  • Berichten die exact dezelfde inhoud van advertenties hergebruiken

5. Mobiel groter dan desktop
Dagelijks zijn 864 miljoen gebruikers actief op het platform, met 703 miljoen mobiele dagelijkse actieve gebruikers (Mobile DAU’s) heeft Facebook zich afgelopen jaar nog meer ontwikkeld naar mobiel platform. Door de wijziging in Facebook als ‘mobile first’ moet je rekening houden met ander gebruik.
Facebook wordt elke dag gemiddeld 14 keer bekeken door een gebruiker en de attentiespanne is kort. Je content moet aantrekkelijk genoeg én leesbaar zijn op een mobiel apparaat. Zowel de tekst (niet langer dan drie regels) als de afbeelding moeten binnen enkele seconden aanspreken om bekeken en gelezen te worden.

6. Adverteren voor bereik
Tot slot: adverteren. Zoals je al gelezen hebt, ontkom je in 2015 niet meer aan adverteren op Facebook. Niet alleen om je dalende organisch bereik te compenseren, maar ook om de juiste klanten te bereiken. De ideale advertentie is niet te promotioneel, maakt gebruik van video en is mobiel.
Daarbij komt dat Facebook in 2014 gestart is met de call-to-action-button bij Link Advertenties (koop nu, download, meer informatie, boek nu of inschrijven) en hierdoor deze vorm van adverteren uitermate geschikt is voor verkoop via je webshop of verkeer naar je website.

Bron: marketingfacts.nl

Leave a Reply

Social Media kunnen heel nuttig zijn en toegevoegde waarde creëren voor jouw business case. Maar alleen als ze strategisch worden ingezet. Dit kan als ze onderdeel zijn van jouw communicatiestrategie en opgenomen zijn in jouw mediamix

Chat openen
1
Hallo, waar kan ik jou helpen?