Tips voor een goed profiel op LinkedIn
Als ondernemer of ZP’er kan je niet zonder sociale media. Met social media zet je jezelf en jouw bedrijf op de kaart en krijg je de kans om jezelf van je concurrenten te onderscheiden. Hierbij enkele tips om het beste uit jouw profiel op LinkedIn te halen.
Een professionele profielfoto
Jouw profielfoto is het eerste waar een recruiter of opdrachtgever naar kijkt. Het klinkt wellicht wat oppervlakkig, maar het is de eerste indruk die je maakt. Kies voor een zakelijke, heldere foto zonder teveel afleiding in de omgeving.
Beschrijf je expertise in headline
Niet iedereen weet het, maar je kunt handmatig de headline aanpassen. Standaard zet LinkedIn je meest recente werkervaring in de headline. Pas je headline aan om in één oogopslag laten zien waar je expertise zit, of je beschikbaar bent en welke oplossing jij hebt voor potentiële werkgevers.
De achtergrondfoto
De achtergrondfoto boven aan de pagina kan je ook aanpassen. Het formaat 1400 bij 425 pixels geeft de mooiste weergave. Je kunt via Google afbeeldingen zoeken met deze afmetingen over een onderwerp die aansluit bij jouw branche of expertise.
Maak een persoonlijke samenvatting
Het is soms lastig om jezelf te presenteren in een samenvatting. Toch is het heel belangrijk want het is dé plek om meer van je persoonlijkheid te laten zien: de bezoeker wil weten wie de persoon achter het digitale profiel is. Gebruik trefwoorden waarop je gevonden wilt worden, want Google kijkt mee!
Voeg een cv of portfolio als document toe
Je LinkedIn profiel is straks op orde en aantrekkelijk. Toch willen sommigen recruiters of opdrachtgevers een cv in kunnen zien voor de details van je ervaring. Voeg je cv daarom als bestand toe aan je profiel bij de samenvatting. Let er wel op dat als er iets wijzigt in je werksituatie, je het ook aanpast.
Zorg dat je contact gegevens up-to-date zijn
Recruiters zijn lui; ze scannen je profiel en willen meteen contact kunnen opnemen. Zorg er dan ook voor dat je contact gegevens up-to-date zijn. Je klanten en recruiters willen direct contact kunnen opnemen! Voeg daarnaast in je samenvatting nogmaals je mobiel en e-mailadres toe, zodat men direct contact kan opnemen voor die mooie opdracht of baan.
Gebruik opsommingstekens
Zorg dat je per werkervaring of opdracht maximaal 5 opsommingen (bullet points) toevoegt, waarin je kort omschrijft wat je taken en prestaties zijn geweest. Je begint met een aantal korte omschrijvingen te maken van je taken. Voorkom lange zinnen en teksten. Ook hier geldt: de potentiële opdrachtgever moet kunnen scannen wat je hebt gedaan. Voor gedetailleerde informatie kan hij/zij je cv bekijken die je hebt toegevoegd, of contact met je opnemen.
Voeg een video toe aan je profiel
Als je alle ervaringen hebt bewerkt en je samenvatting klaar is, ben je klaar voor de finishing touch. Verrijk je profiel met video (bijvoorbeeld over een bedrijf waar je gewerkt hebt) of een link naar een studie die je interessant vindt voor je vakgebied. Maak het rijker dan alleen je ervaringen en studieachtergrond en zorg dat het laat zien wat jij interessant vindt. Daarnaast maakt het je profiel gewoon leuker om te bezoeken. Bovendien blijven bezoekers langer op je profiel hangen.
Vraag om aanbevelingen
Probeer van iedere opdracht of baan waar je gewerkt hebt een aanbeveling te krijgen.
Het zorgt ervoor dat de waarde van je ervaringen verhoogd wordt.
Trefwoorden
Gebruik trefwoorden die relevant zijn voor opdrachten of banen waar je op gevonden wilt worden in je tekst en skills. Als je jezelf opzoekt op Google is waarschijnlijk het eerste wat je ziet, jouw LinkedIn-profiel.
Zorg ervoor dat je gevonden wordt op trefwoorden waar jij de meerwaarde kan bieden. Gebruik het op meerdere plekken zoals de headline, samenvatting en je ervaringen om nog eerder gevonden te worden.
LinkedIn is meer dan jouw cv online.
Jij wilt toch ook beter opgemerkt worden op LinkedIn?