Hoger in Google met je blog
Voor de continuïteit en groei van je blog in termen van traffic is het van belang dat je artikelen gevonden worden in zoekmachines als Google. Maar hoe doe je dat? En waar moet je op letten bij het schrijven van je blog?
Belangrijkste zoektermen
Maak, voordat je begint, een lijstje met de belangrijkste zoektermen waarop je gevonden wil worden. Kies er uiteindelijk niet meer dan 3. Om het zoekverkeer in te schatten, kun je gebruik maken van de zoekwoordplanner van Google Adwords. Bij voorkeur kijk je ook naar de concurrentie op een zoekterm. Wil je bijvoorbeeld gevonden worden op “kinderkleding”? Dat gaat je niet lukken. De kans dat je hoog rankt, is groter wanneer je bijvoorbeeld een merknaam hieraan toevoegt.
Tips om je blog hoger te laten ranken binnen zoekmachines:
- Vermeld de belangrijkste zoekterm in de URL van je artikel; De URL moet wel overeen komen met de titel van je blog, maar hoeft niet exact dezelfde te zijn.
- Gebruik 1 of 2 zoektermen in de titel van je blog; Houd de titel kort en krachtig
- Vergeet niet de title tag en meta omschrijving; Bij voorkeur begint de title tag met je belangrijkste zoekterm. De meta omschrijving is van iets minder belang en wordt niet altijd overgenomen door Google, maar weegt nog steeds mee.
- Gebruik “tussenkopjes” (H1,H2,H3) met zoektermen erin verwerkt; Verdeel je artikel in alinea’s. Dat bevordert ook de leesbaarheid.
- Verwerk in de eerste alinea je belangrijkste zoekterm; Bij voorkeur doe je dat al in het begin van de eerste zin. En laat de zoektermen op een natuurlijk manier terugkomen door het artikel heen. Let op.. overdaad schaadt.
- Maak de tekst van je blog niet te kort; Minimaal 500 – 700 woorden is een prima uitgangspunt. Voldoende voor Google om te kunnen bepalen waar je blog over gaat en kort genoeg voor je lezer om geboeid te blijven. Ellenlange verhalen van 2000 woorden en meer zijn wel prettig voor Google, maar moeten wel erg boeiend zijn, wil je lezer het tot het einde met je uithouden.
- Gebruik tekstlinks op woorden die ertoe doen; Dus uit den boze is…”Meer informatie? Klik hier”. Door een link te koppelen aan je zoekterm geeft Google extra waarde aan deze term.
- Optimaliseer je afbeeldingen; Geef je afbeelding een naam (geen cijferreeks), en een alt tag waarin je beschrijft wat er te zien is op de afbeelding.
- Eindig je blog met een vraag. Dit stimuleert bezoekers tot het geven van een reactie. Interactie op je pagina bevordert de ranking van je artikel.
- Schrijf voor je lezer, niet voor Google. Oh dus ik kan punt 1 t/m 9 weer vergeten? Nee! Er bestaat zoiets als een gulden middenweg. Het is niet de bedoeling dat je er krampachtig mee bezig bent, maar dat je er van tevoren misschien iets meer over nadenkt. Op een geven moment wordt het een natuurlijk proces dat je doorloopt elke keer dat je een blog schrijft en online zet
Deel je blog
Deel je blog op Social Media, maar ik ken geen blogger die dat vergeet 😉
Wat ook helpt
Factoren die verder meespelen in de ranking van je site zijn: laadtijd van je pagina (dus optimaliseer je afbeeldingen qua grootte en gebruik .jpg i.p.v. .png), of deze mobiel vriendelijk is, of je gedupliceerde content op je site hebt, een lage bounce rate, de hoogte van het directe verkeer naar je site, hoog aantal terugkerende bezoekers, tijd die je bezoeker op je site blijft en veel verse content.
Leuk als je een reactie achterlaat. Heb je iets aan deze tips gehad? Nog vragen?
Jij wilt toch ook beter opgemerkt worden op Social Media?