Google Analytics helpt jou
Wie, wat, hoe, waarom… Wie een website heeft zoekt constant het antwoord op deze vragen. Google Analytics helpt jou hierbij. Google Analytics biedt veel inzicht in de bezoekers van jouw website. Het is niet altijd even gemakkelijk te bepalen welke metingen het meest van belang zijn. Daarom heb ik de belangrijkste metingen voor jouw samengebracht in dit overzicht. U&MEdia kan jou ook hierbij ondersteunen.
Sessielengte
Als je veel inhoud aanbiedt, maar de gemiddelde sessielengte van bezoekers bedroevend laag is, dan is er een probleem. Bezoekers vinden mogelijk niet de juiste inhoud, of vinden het gewoon niet interessant. Tijd dus om actie te ondernemen.
Bounce rate
De Bounce rate wordt bepaald door het percentage bezoekers die jouw website verlaten vanaf dezelfde pagina als ze op jouw website kwamen. Een hoge Bounce rate kent verschillende oorzaken en is niet noodzakelijk een slecht teken. Het kan namelijk zijn dat bezoekers alle informatie die ze zoeken meteen vinden op de eerste pagina. Een andere mogelijkheid is, dat bezoekers navigatie- of gebruiksvriendelijkheidproblemen ondervinden.
Populaire inhoud
In de overzichten van Google Analytics kan je bekijken hoe vaak bezoekers jouw website hebben bezocht. Ook kan de (gemiddelde) sessieduur en de tijd op jouw pagina van de bezoekers bekeken worden en het type inhoud dat het meest bekeken werd. Dit is een erg handige manier om na te gaan welk type inhoud het populairst is bij jouw bezoekers.
Groeperingen
Het is mogelijk verschillende groepen gebruikers met elkaar te vergelijken. Je kan bijvoorbeeld directe bezoekers vergelijken met bezoekers via sociale media, of desktopgebruikers met gebruikers van mobiele toestellen. Met deze informatie kan je jouw website aanpassen aan de groepen die voor jou het meest van belang is.
Wensen
Heb je een zoekveld op jouw website staan? Met behulp van Google Analytics kunnen alle zoekopdrachten worden bijgehouden. Op deze manier kan je jouw website volledig aan de wensen van bezoekers aanpassen.
Gebeurtenissen
Door het instellen van notificaties die naar jouw e-mail worden verstuurd in het geval van een bepaalde gebeurtenis kan je op tijd worden gewaarschuwd in het geval van een probleem. Een gebeurtenis die hierbij erg handig kan zijn is de hoeveelheid verkeer naar foutmeldingspagina’s.
Doelstellingen
Een handige manier om bij te houden hoeveel bezoekers zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief is het maken van een bedankpagina. Als je bijhoudt hoeveel bezoekers er op deze pagina komen, weet jij exact het aantal inschrijvingen. Dit aantal kan je als doelstelling opgeven in Google Analytics.
Ben jij benieuwd of jouw website (nog) wel zo goed scoort of dat het nog beter zou kunnen?